Part Design - manuál
- Než začneme
- Referenční elementy
- Tělesa (skica)
- Tělesa (plocha)
- Tvarové úpravy
- Transformace
- Booleovské operace
- Nástroje
Než začneme
Ještě předtím, než začneme s vlastním modelováním, si určitě přečtěte předchozí dvě kapitoly, tj. Úvod a Skicář. Je zde uvedena spousta pojmů, ke kterým se zde, v Part Designu, již nebudeme znovu vracet. Pokud jste si tyto kapitoly již přečetli, určitě vám půjde modelování snadněji a nebude se muset neustále vracet a hledat jak se co dělá.
Několik základních pojmů
Abyste lépe pochopili následující části, rád bych vám tu uvedl alespoň základní výrazy, které se objevují v dialogových oknech jednotlivých funkcí, resp. co lze vybírat v závislosti na typu vstupu a jak můžeme ovlivnit výsledný objekt. Myslím se tím, že pokud funkce jako vstup požaduje např. 3D bod - Point - víme, co všechno můžeme použít.
- Point Jakýkoli 3D bod (konec křivky, střed osového kříže, konce hranic jednotlivých ploch, konce hran těles).
- Line Jakákoliv přímka či úsečka (rovinná hranice plochy, osa osového kříže, rovinná hrana tělesa).
- Plane Jakákoliv rovinná geometrie (rovina, rovinná plocha, základna osového kříže, stěna tělesa).
- Curve 3D křivka (hranice obecné plochy, hrana obecného tělesa a vše co může být Line).
- Surface 3D plocha (stěna obecného tělesa a vše co může být Plane).
- Axis System Osový kříž; je nutné jej předem vytvořit.
- Direction Směr určující či upřesňující vytvářenou geometrii, lze použít vše co může být Linenebo Plane.
- Distance Vzdálenost vytvářeného objektu od vychozí geometrie.
- Angle Úhel mezi vytvářeným a výchozím objektem.
- Support Základ, Podklad - element, na/ve kterém má vytvářený objekt ležet.
- Ratio Poměr (většinou vzdáleností) v jakém se vytvářený element vytvoří vzhledem ke vstupním elementům.
- Reference Element, který je pro vytvářený objekt výchozí.
- Start Vzdálenost jednoho konce vytvářeného elementu od počátku (např. úsečka).
- End Analogicky se Start.
- Blind Naslepo, např. u vrtané díry.
- Up to Omezující element, limituje vytvářený objekt.
- Up to next Limitem je nejbližší objekt.
- Up to last Limitem je nejvzdálenější objekt.
- Up to plane Limitem je rovina.
- Up to surface Limitem je plocha.
- Infinite Objekt se vytvoří jako nekonečný.
- Mirrored extent Vytvářený objekt se zrcadlově prodlouží podle svého počátku.
- Geometry On Support Vytvářený objekt bude ležet na/ve vybrané geometrii.
- Reverse direction Obrátí směr/orientaci vytvářeného objektu.
- Repeat Object after OK Po dokončení se funkce spustí znovu.
- Next Solution Pokud je výsledkem funkce vícenásobné řešení, můžeme postupně vybírat jednotlivé možnosti.
Kontextové nabídky
Kontextová nabídka se vyvolá při kliknutí pravým tlačítkem myši nad kterýmkoliv objektem. V nabídce jsou možnosti (akce), které lze v daný okamžik s daným objektem provést. Ukážeme si jednu ze základních nabídek, kterou vyvoláme při kliknutí nad kterýmkoliv objektem modelu (ve stromu nebo v prostoru), pokud je dokument aktivní. Jednotlivé akce znamenají následující:
- Center Graph Kompletně rozbalí větev hierarchického strom s vybraným elementem.
- Reframe On Nazoomuje model na vybraný element (cca na 70% obrazovky).
- Hide/Show Skryje / zobrazí vybraný element.
- Properties Otevře dialogové okno, kde je možné měnit další vlastnosti objektu.
- Open Sub-Tree Otevře okno s hierarchickým stromem, kde jsou všechny podřazené objekty vybraného.
- Define In Work Object Nastaví objekt jako pracovní.
- Cut Vyjmutí objektu do schránky.
- Copy Zkopírování objektu do schránky.
- Paste Vložení objektu ze schránky.
- Paste Special Jiný způsob vložení ze schránky. Popis viz. Paste Special.
- Delete Smaže vybraný objekt.
- Parents/Children Otevře okno, kde jsou zobrazeny rodiče a potomci vybraného objektu. Lze zde najít všechny související objekty.
- Local Update Provede update pouze vybraného elementu.
- Replace Nahradí vybraný element jiným elementem. Podmínkou je, aby na tento element byl rodičem jiného (v podstatě záměna rodiče).
- xxx.x Object Otevře další kontextovou nabídku v závislosti na typu objektu (xxx.x je název objektu).
Paste Special
Tato funkce nám umožní vkládat zkopírované objekty (zatím zůstaneme u elementů 3D geometrie) do modelů při různém zachování či úplném zrušení vazeb na původní objekty.
- As specified in Part DocumentVloží zkopírovaný objekt do modelu jako naprosto identickou kopii. Podmínkou správného vložení je současné zkopírování všech rodičů kopírovaného objektu (vyjma základních rovin). Pokud se kterýkoliv z rodičů nezkopíruje, vznikne chyba a zkopírovaný element nebude možné dále použít (v podstatě se přetrhne návaznost v hierarchii, kterou je nutné izolovat nebo opravit).
- As Result With LinkVloží zkopírovaný objekt a současně zachová vazbu na objekt, ze kterého se kopírovalo. Pokud se
změní zkopírovaný objekt, změní se i objekt vložený. Takto vložený objekt má u své ikony ve stromu specifické označení, které
se ještě rozděluje podle toho, zda se kopírovalo v rámci modelu nebo z jednoho modelu do druhého, viz. obrázek.
Pokud není dostupný model, odkud se kopírovalo s externí vazbou, objekt v modelu zůstane, ale změní se ikona linku. - As ResultVloží pouze výslednou geometrii kopírovaného objektu, tzv. "mrtvolu", bez jakékoliv návaznosti a možnosti editace.
Rozdíl mezi parametrickou ("živou") a neparametrickou ("mrtvou") geometrií
Každý jednotlivý objekt (křivka, plocha, těleso) je popsán svou specifickou funkcí a parametry. Je-li geometrie tzv. živá, můžeme
objekt kdykoliv editovat změnou parametrů nebo typu. Všechny změny se samozřejmě přenáší na všechny potomky daného objektu (návaznost
v hierarchickém stromu).
Mrtvá geometrie má naprosto shodné parametry jako živá, ale již ji nelze nijak editovat (jedinou výjimku tvoří bod, přímka a rovina).
U živé geometrie je každý objekt ve stromu reprezentován ikonou funkce, která ho vytvořila (případně se dá rozkliknout a zobrazí se
parametry). U mrtvé geometrie se zobrazuje pouze ikona bodu - Point, přímky - Line, kružnice - Circle,
roviny - Plane, křivky - Curve, plochy - Surfacea tělesa - Solid, se symbolem malého červeného blesku,
viz. obrázek. Víme pouze, že o jaký typ geometrie se jedná, ale nepoznáme, jakou funkcí byla vytvořena.
Mrtvá geometrie může vzniknout dvěma způsoby:
- Vložením ze schránky; Použijeme funkci Paste Special(vložit jinak) s možností As Result.
- Při vytváření geometrie zapneme funkci Create Datum - objekt se automaticky vytvoří bez historie.
- V kontextovém menu objektu vybereme možnost Isolate(lze pouze u bodu, přímky a roviny).
Panel Tools
Základní panel modulu PartDesign. Můžeme zde nastavit mód Updatu, zobrazení, vytváření "mrtvé" geometrie.
Update Provede update celého modelu (aktivního dokumentu). |
|
Manual Update Mode Mód updatu. Je-li funkce vypnuta, update se provede automaticky po potvrzení / ukončení funkce nebo po opuštění skicáře. Pokud funkci zapneme, update se provede jen při kliknutí na jeho ikonu. |
|
Mean Dimension Vypočte střední hodnotu tolerovaných rozměrů. |
|
Pickable Visible Background Různé módy zobrazení, viz. Sketcher. |
|
Create Datum Pokud je tato funkce zapnutá, výsledkem většiny funkcí je pouze mrtvá geometrie. |
|
Only Current Body Pokud je tato funkce zapnutá, jsou zobrazeny pouze objekty (geometrie), která je uvnitř Body, ve kterém pracujeme. |
|
Only Current Operated Solid Pokud je tato funkce zapnutá, je zobrazeno pouze těleso (solid), ve kterém pracujeme, tj. uvidíme vše co je v Bodyod prvního elementu do pracovního elementu. |
|
Catalog Browser Prohlížeč katalogů. Obdoba klasického windows průzkumníka - umožňuje vkládaní katalogových komponentů (normálie, makra, powercopy,...) |
Reference Elements (Referenční elementy - bod, přímka, rovina)
Panel Predefined Profile
Tyto elementy jsou často používány jako pomocné prvky při modelování. Jako příklad si zde můžeme úvest Rovinujako sketch support, jako limit - délku, výšku, šířku - libovolného konstrukčního prvku, Bod jako souřadnici díry nebo pozici opakovaného prvku a Přímku (úsečku)jako osu, definici směru (vektor), nebo např. délku prvku.
Point Vytvoří 3D bod. Způsob vytvoření si můžeme vybrat z následujících možností:
Pro lepší pochopení si můžete stáhnout soubor 3D_point.CATPart s příklady 3D bodů. |
|
Line Vytvoří přímku (úsečku). Způsob vytvoření si můžeme vybrat z následujících možností:
Pro lepší pochopení si můžete stáhnout soubor 3D_line.CATPart s příklady 3D úseček. |
|
Plane Vytvoří rovinu. Způsob vytvoření si můžeme vybrat z následujících možností:
Pro lepší pochopení si můžete stáhnout soubor 3D_plane.CATPart s příklady rovin. |
Tělesa založená na skice
Panel Sketch Based Features
V tomto panelu nalezneme funkce pro vytváření základních těles, které jako mají jako základ skicu (nebo jinou 2D geometrii). Výsledný objem vzniká vytažením této geometrie v nějakém směru, tažením po křivce nebo rotací kolem osy. Tělesa lze vytvářet jako kladný nebo záporný objem, ke každé kladné funkci existuje její záporná alternativa.
Pad Dialogové okno Pad
Pro lepší pochopení si můžete stáhnout soubor pad_multipad.CATPart s příkladem padu a multipadu. TIP: Skica musí být uzavřený nebo otevřený profil tvořený jedinou spojitou křivkou, jinak pad nepůjde vytvořit. Zejména si dejte pozor na osamocené nekonstrukční body. |
|
Drafted Filleted Pad Zde se jedná o složenou funkci (dále jen pseudofunkce). Vytvoří pad, zkosí jeho hrany funkcí Drafta následně zaoblí hrany fcí použitím fce Fillet (2x). Nejedná se tedy o samostatnou funkci (zatím jsem ji nikdy nepoužil, pozn. aut). |
|
Multipad Vytvoří tělesa z více osamocených profilů v jedné funkci. U každého lze zadat jinou výšku. |
|
Pocket Kapsa - naprosto shodné ovládání jako pad, ale vytváří se záporný objem, tj. kapsa se vždy odečítá od tělesa, které bylo vytvořeno před ní. Je zde volba Reverse Side, které určuje, zda se kapsa vytvoří uvnitř nebo vně (pak ale odečte celý objem výšky kapsy v celém Body) profilu. |
|
Drafted Filleted Pocket Záporná verze Drafted Filleted Pad. |
|
Multipocket Záporná verze Multipad. |
|
Shaft Dialogové okno Shaft
Pro lepší pochopení si můžete stáhnout soubor shaft.CATPart s příkladem shaft. |
|
Groove Kruhová drážka, resp. záporná verze Shaft. Naprosto stejné ovládání jako u Shaft. |
|
Hole Dialogové okno Hole - Extension Záložka Extension:
Záložka Type: Zde vybíráme typ zahloubení díry:
Dialogové okno Hole - Thread Zde vybíráme typ závitu v díře:
Pro lepší pochopení si můžete stáhnout soubor hole.CATPart s příkladem hole. |
|
Rib Dialogové okno Rib
Další volby jsou shodné jako např. u Padu, tj. Thin Rib - tloušťka u neuzavřeného profilu. Pro lepší pochopení si můžete stáhnout soubor rib.CATPart s příkladem hole. |
|
Slot Profilová drážka tažená po křivce - záporná verze Ribu. | |
Stiffener Výztuha - Funkce pro rychlé vytvoření výztuhy (žebra). Princip nejlépe pochopíte na souboru s příkladem stiffener.CATPart. Nakreslenému profilu se přiřadí tloušťka a začne se vytahovat v určeném směru (dopředu nebo do strany) až "narazí" do již existující geometrie, kterou je následně omezen. Z toho vyplývá, že žebro není možné vytvořit jako samostatnou operaci. V praktickém použití lze velmi rychle nadefinovat jednoduché výztuhy, ale můžou nastat problémy při updatu, pokud se změní omezující geometrie. |
|
Solid Combine Těleso vzniklé kombinací křivek - Tato funkce vytvoří těleso kombinací dvou křivek. Při kombinace např. čtverce a kružnice vznikne kvádr, který je oříznutý kruhovou plochou (vzniklou z druhé křivky). Jednoduchý příklad v souboru solid_combine.CATPart. V praxi jsem tuto funkci ještě nepoužil, pozn. aut. |
Tělesa založená na ploše
Panel Face Based Features
V tomto panelu nalezneme funkce pro vytváření základních těles, které jako mají jako základ 3D plochu. Výsledný objem vzniká oříznutím objemu plochou, offsetem plochy, vytvořením objemu z uzavřené plochy nebo přidáním objemu definovaného uzavřenou plochou.
Split Oříznutí Tato funkce ořízne těleso rovinou nebo 3D plochou. V případě roviny dojde k oříznutí pokaždé (rovina samozřejmě musí těleso protínat), u 3D plochy je podmínkou, aby protínala těleso v celém jeho objemu - nedochází totiž k extrapolaci plochy. |
|
Thick Surface Dialogové okno Thick surface
|
|
Close Surface Těleso vzniklé z uzavřené plochy - Vytvoří těleso, které je definováno uzavřenou 3D plochou nebo takovou 3D plochou, kterou stačí uzavřít jedinnou rovinnou plochou (představte si iglů, kterému chybí základna). Pokud bude v ploše "díra", funkce neproběhne (řekne, že je plocha neuzavřená). |
|
Sew Surface Dialogové okno Sew Surface Volba Simplify Geometry určuje, jestli se případě, že sešívaná a původní plocha leží na sobě, mají tyto spojit dohromady (tato volby je prakticky nutná, jinak funkce neproběhne). Dále můžeme nahradit některé plochy stávajícího tělesa přišívanou plochou, ale to je chůze po tenkém ledě. Tuto funkci doporučuji suplovat fcí Close Surface a následného přidání vzniklého objemu pomocí nekteré z booleovských operací. Příklad na všechny čtyři výše uvedené funkce si stáhněte v souboru split_thick_close_sew_surface.CATPart, abyste je lépe pochopili. |
Tvarové úpravy (Dress Up Features)
Panel Dress Up Based Features
Tento panel obsahuje funkce pro úpravy základních tvarů jako je zaoblení a sražení hrany, vytvoření úkosu, funkce "skořepina", změna tloušťky, vytvoření závitu na válcové ploše a konečně odebrání/nahrazení plochy. Postupně si popíšeme jednu funkci po druhé.
Příklad na všech pět typů zaoblení si stáhněte v souboru fillets.CATPart, abyste je lépe pochopili.
Chamfer Sražení hrany Vytvoří sražení na ostré hraně. Výběr hrany kliknutím, vybrané hrany se obarví načerveno. V dialogovém okně funkce sražení je následující:
Příklad na sražení hrany zde chamfer.CATPart |
Draft Zkosení Tato funkce umožní vytvořit zkosení na libovolné stěně (ploše) solidu, pokud to geometrie umožní. Položky v dialogovém okně si ihned vysvětlíme.
Dialogové okno Draft |
|
Variable Draft Zkosení s proměnným úhlem Funkce má stejné ovládání jako draft s tím rozdílem, že úhel zkosení se může měnit. Místa s jiným úhlem zkosení vybereme definicí bodu (kliknutí) na průsečíku tělesa a neutrálního elementu (fialově označená hrana). Úhel zkosení se mění plynule. |
|
Draft Reflect Line Zkosení podle reflexní křivky Velmi užitečná funkce. Využijeme ji zejména při odstraňování tzv. podkosu na obecných plochách. Neutrální element (v tomto případě křivka) se vytvoří jako spojnice průsečíků normál plochy, svírající zadaný úhel s Pulling direction. Princip nejlépe pochopíte na příkladu draft_reflect_line.CATPart. |
Další příklady na zkosení a zkosení s proměnným úhlem si stáhněte v souborech draft.CATPart a variable_draft.CATPart, abyste je lépe pochopili.
Shell Skořepina Vytvoří skořepinu z tělesa. Skořepina vznikne odstraněním vybrané plochy a přidání zadané tloušťky zbylým obalovým plochám. Dialogové okno má následující parametry:
Příklad na skořepinu zde shell.CATPart |
|
Thickness Přidaná tloušťka Přidá k vybrané ploše zadanou tloušťku. Plochu(y) vybereme nakliknutím. Pokud je plocha omezena ostrými hranami, přidá se tloušťka jen této ploše. Jinak budou změněny všechny plochy, které mají tangentní návaznost. Při vytváření geometrie dochází k extrapolaci všech ploch sousedících s upravovanou plochou (dotažení bočních ploch k nově vzniklé). Pokud jsou boční plochy složité, extrapolace se neprovede a dochází k chybě.
Příklad na přidanou tloušťku zde thickness.CATPart |
|
Thread Závit Tato funkce umožní nadefinovat závit na válcovou plochu (hřídel, díra).
Příklad na závit zde thread.CATPart |
|
Remove face Odstranění plochy Odstraní ze solidu plochu. Vzniklá "díra" se uzavře extrapolací sousedních ploch (pokud to geometrie dovolí). Tímto způsobem lze např. odstranit zaoblení, které již není parametrické (mrtvá geometrie).
Příklad na odstranění plochy zde remove_face.CATPart |
|
Replace face Nahrazení plochy Nahradí plochu tělesa (Těleso se může zvětšit i zmenšit). Těleso vznikne uzavřením extrapolovaných ploch sousedících s nahrazenou plochou a nově vybranou plochou (pokud to geometrie dovolí). Jde o jakousi analogii ke splitu. Namísto aby se těleso oříznulo plochou, dopočte se k ní.
Příklad na nahrazení plochy zde replace_face.CATPart |
Fatal error: Call to undefined function author_html() in /webx/users/catia-forum/catia-forum.cz/www/manual-catia/part/index.php on line 801