Sketcher - manuál
Sketcher (skicář)
Panel Sketcher
Skicář je nástroj pro vytvoření 2D geometrie, na níž jsou postavené následné plochy, solidy, atd. Skicář spustíme kliknutím
na jednu z ikon v panelu Sketcher. Ten je dostupný pokaždé, pokud lze skicu v daném modulu použít. Panel se nalézá v liště
s ostatními panely, většinou na pravé straně. Panel je sbalený, vidět je první z ikon. Na výběr máme ze dvou možností - obyčejnou
skicu a pozicovanou skicu. Rozdíl si vysvětlíme později.
Po kliknutí na některou z ikon budeme vyzváni, abychom vybrali nějaký rovinný objekt, který bude použit jako tzv. support
(základna) nové skicy. Lze použít rovinu nebo rovinnou plochu. Po vybrání supportu se dostaneme do prostředí skicáře.
Prostředí a struktura
Prostředí skicáře vypadá následovně:
V levé části zůstal hierarchický strom, ve kterém se objevila rozpracovaná skica. Zařadila se pod
PartBody, protože je to zatím jediný
objekt, který v modelu je. Jinak se skica vždy zařadí pod objekt (Body,
GeometricalSet), který je nastaven jako pracovní.
Uprostřed se objevil žlutý osový kříž. Určuje základní směry ve skice. Panely nástrojů se změnily - jsme ve skicáři - a pravděpobobně
se zobrazil samostatný panel Sketch Tools.
Ve stromu se pod instancí skicy objevil objekt Absolute axis - zde je definován počátek a směry os. Jak se bude vytvářet skica,
budou pod tímto objektem (složkou) přibývat další - pro geometrické elementy, projektované elementy, výstupní (output) geometrii.
Elementy lze takto vybírat a editovat či mazat.
Někdy potřebujeme změnit skicovací rovinu. To se provede následovně: Pravým tlačítkem kliknout nad ikonou skicy (musíme být mimo skicář), z kontextové nabídky vybrat Sketch.x object » a poté Change Sketch Support. Pak už jen stačí vybrat novou skicovací rovinu.
Kreslení základních tvarů a elementů
Po spuštění libovolné funkce pro kreslení se rozšíři panel Sketch Tools. Objeví se další ikony rozšiřující funkce
kreslení a několik vstupních polí (různé pro jednotlivé funkce), do kterých lze zadat parametry vytvářené geometrie (souřadnice,
délky, průměry apod).
Pokud chceme editovat existující skicu, poklikáme na element, který chceme měnit. Otevře se dialogové okno, ve kterém lze měnit
parametry daného elementu.
Panel nástrojů Profile
Panel Profile
Tento nástroj umožňuje kreslení základní geometrických elementů a tvarů. Máme-li zapnutou fci Geometrical Constraint, během kreslení se nám nabízí automacká tvorba vazeb (viz Constraint). Lze ji potlačit držením klávesy SHIFT. Kreslení ukončíme dvojklikem nebo stiskem ESC.
Profile (Volný profil)
Predefined Profile (předdefinované profily)
Lišta Predefined Profile
Circle (kružnice, oblouk)
Lišta Circle
Spline (obecná křivka)
Lišta Spline
Spline Křivka definovaná kontrolními body. Vytvoříme jí postupným vybíráním bodů, kterýmí prochází. Ukončíme poklikáním nebo ESC. Body lze po vytvoření libovolně přesunovat. |
|
Connect Plynulé spojení dvou křivek s možností výběru typu napojení (bodové, křivostní, tangentní). Dále máme možnost řídit tzv. tenzi (ang. tension, vysvětlení viz odkaz). |
Konic (kuželosečka)
Lišta Conic
Line (Úsečka)
Lišta Conic
Line Nakreslí usečku výběrem počátečního a koncového bodu, ve Sketch Tools lze vybrat symetrické prodloužení. |
|
Infinite Line Nekonečná úsečka, tedy přímka. Definuje se dvěma body. |
|
Bitangent Line Úsečka, která je tečná ke dvěma různým křivkám. Definuje se výběrem těchto křivek. |
|
Bisecting Line Přímka, která svírá se dvěma jinými úsečkami stejný úhel. Definuje se výběrem dvou úseček, sektor (vždy jsou dvě možnosti) se vybere podle místa výběru na úsečkách (vytvořená přímka bude ležet v pomyslném trojúhelníku: průsečík přímek, nakliknuté místo na přímce a nakliknuté místo na druhé přímce). |
|
Line Normal To Curve Úsečka kolmá ke křivce. Definuje se počátečním bodem úsečky a křivkou, ke které má být kolmá. Koncový bod je průsečík nově vytvořené úsečky a křivky. |
Point (Bod)
Lišta Conic
Constraint - Kótování a vazby
Lišta Constraint
Tyto nástroje umožňují vytvářet geometrické vazby mezi jednotlivými elementy skicy a dále zadávat jejich rozměry kótováním (rozměrové vazby). Vytváření vazeb funguje na téměř stejném principu i v ostatních modulech. Vazbu lze vytvořit na jednom prvku (ukotvení), mezi dvěma (např. rovnoběžnost), třema (symetrie) a více (svázání) prvky. Vytvořené vazby mají svoje specifické označení a lze je tak snadno rozlišit.
Otevření okna pro definice vazeb
Výpis vazeb
Lenght: délka elementu (úsečky)
Angle: úhel, který svírají dva elementy
Radius/Diameter: rádius/průměr
Semimajor Axis: hlavní poloosa elipsy
Semiminor Axis: vedlejší poloosa elipsy
Symmetry: symetrie (min. tři prvky), výběr v pořadí 1. strana » 2. strana » osa
Midpoint: bod ležící ve středu dvou jiných prvků
Equidistant Point: vazba mezi třemi body (jiný význam to asi nemá)
Fix: ukotvení, s elementem nelze pohybovat
Coincidence: koincidence, soulehlost
Concentricity: sostřednost elementů (průměry, osy)
Tangency: tečnost mezi dvěma elementy
Parallelism: rovnoběžnost
Perpendicular: kolmost
Horizontal: vodorovný směr (podle osového kříže skicy)
Vertical: svislý směr (podle osového kříže skicy)
Vytvoření vazby
Vazbu mezi elementy vytvoříme následovně. Označíme elementy, mezi kterými chceme vytvořit vazbu a otevřeme okno s výběrem vazeb.
Poté zatrhneme požadovanou vazbu a klikneme na OK. Pokud to podmínky dovolují, resp. pokud není nově vytvořená vazba v kolizi
s již existující vazbou, svázané elementy se v závislosti na typu vazby mohou přesunout, aby jejich vzájemná pozice odpovídala vazbě.
Na následujícím obrázku je příklad možných vazeb kružnice a úsečky. Nabízí se jejich vzájemná vzdálenost, délka úsečky, průměr
kružnice, ukotvení obou, tečnost úsečky ke kružnici a vodorovný nebo svislý směr úsečky. Nic víc není v tomto případě možné vytvořit.
Vizualizace vazeb
Na dalším obrázku můžeme vidět jak vypadají již existující vazby. Všechny jsou zobrazené zelenou barvou (pokud nejsou v kolizi). Značení je symbolické a kromě svislého a vodorovného směru (V = vertical, H = horizontal). Ostatní symboly jsou popsané v obrázku. Vazby lze jednoduše smazat - označením vazby a stisknutím DEL (nebo přes pravém tlačítko Delete).
Barva elementů v závislosti na vytvořených vazbách
Elementy, které nejsou plně zavazbené, jsou standartně bílé. Pokud je element plně zavazbený (např. zafixovaný), změní se jeho barva
na zelenou (viz obr. výše). Správně provedená skica by měla být vždy plně zavazbená. Pro její pozdější využití to samozřejmě není podmínkou,
ale při změnách se může stát, že se ledabyle vytvořená skica rozpadne a pak je problém ji dát do pořádku.
Pokud se vytvoří nadbytečná vazba, celá skica se zbarví do fialova a spolu s ní i vazby. Pak je nutné některou z nadbytečných vazeb smazat.
Další chybou může být vytvoření takových vazeb, které element nemůže vyhovět. Taková skica je pak červená.
Další funkce vazeb
Operations (Operace)
Panel Operations
Tento nástroj umožňuje úpravy stávajících a vytváření nových elementů na základě již existujících elementů, resp. i 3D geometrie. Mezi základní patří zaoblení a zkosení, dále jsou to symetrie, posunutí, otočení a různé typy projekcí 2D a 3D elementů.
Corner Zaoblení (rádius) mezi dvěma elementy. Po spuštění funkce vybereme elementy, mezi kterými chceme vytvořir zaoblení. Po jejich vybrání se panel Sketch Tools rozšíří a další ikony, upřesňující způsob ořezání vstupních elementů a vstupní pole pro zadání hodnoty rádiusu. Pokud nezadáme hodnotu, velikost určíme pohybem kurzoru a stejně tak i sektor, ve kterém se zaoblení vytvoří. Pokud je aktivní fce Dimensional Constraint, automaticky se vytvoří kóta s rádiusem. |
|
Chamfer Sražení (hrana) mezi dvěma elementy. Ovládání je shodné jako u fce Corner. |
|
Rozšíření panelu Sketch Tools pro Corner a Chamfer*
*) pro fci Chamfer platí ikony se symbolem sražení |
|
Trim all Elements Ořízne oba elementy a v případě, že nedosahují ke vzniklému zaoblení, elementy se prodlouží. |
|
Trim First Element Ořízne (prodlouží) pouze první vybraný element. |
|
No Trim Ani jeden z elementů se neořízne, pouze se vytvoří zaoblení. |
|
Standard Lines Trim Ořízne vstupní elementy v místě jejich průsečíku. |
|
Construction Lines Trim Ořízne vstupní elementy v místě jejich průsečíku a úseky mezi napojením zaoblení a tímto průsečíkem změní na konstrukční elementy. |
|
Construction Lines No Trim Úseky mezi napojením zaoblení a původním elementem změní na konstrukční elementy. |
|
Další rozšíření panelu Sketch Tools pro Chamfer |
|
Angle and Hypotunese Zkosení se definuje úhlem a délkou zkosené hrany. |
|
First And Second Length Zkosené se definuje vzdálenostmi od hrany určené ke zkosení a úhlem. |
|
Angle And First Length Zkosení se definuje úhlem a vzdáleností od hrany. |
Relimitations (Omezení)
Panel Relimitations
Trim Ořízne vybrané elementy. Pokud se elementy neprotínají, automaticky jsou prodlouženy (pokud to vzhledem k jejich geometrii lze). V panelu Sketch Tools jsou další možnosti oříznutí buď obou nebo pouze prvního elementu. |
|
Break Přeruší vybraný element (vytvoří dva nové). Vybereme element, který chceme přerušit a pak element, který ho protíná nebo ukážeme bod na elementu pro přerušení. |
|
Quick Trim Praktická funkce. Smaže část elementu, který je ohraničený (dva jiné elementy nebo jeden element a konec ořezávaného) jinými elementy. př: Kružnice přeťatá přímkou. Ukážeme-li kurzorem na jednu z polovin kružnice, ořizne se podle přímky. |
|
Close Vytvoří kompletní kružnici nebo elipsu z jejich části. |
|
Complement Vytvoří doplněk části kružnice nebo elipsy. |
Transformation (Transformace, přetvoření)
Panel Transformation
Projection 3D (Projekce 3D elementů)
Panel Projection
Tento panel obsahuje tři velmi praktické funkce. Umožňují různými způsoby promítat jakékoliv elementy z 3D prostoru modelu do skicy a zachovávat vazby na tuto 3D geometrii, tzn. veškeré změny v modelu se projeví i ve skice. Projektované elementy jsou ve skice zobrazeny žlutou barvou. Návaznost na 3D geometrii lze přerušit - pravé tlačítko nad projektovaným elementem, v kontextové nabídce vybrat Mark.x object a pak Isolate. Z projekce se stane standartní element.
Sketch tools (nástroje pro skicování)
Panel Sketch tools
Tento panel by se měl objevit při každém spuštění skicáře. Pokud se neobjeví, musíme si ho vytáhnout. Obsahuje funkce pro přepnutí
mezi normálním a konstrukčním módem a nastavení vytváření obou typů vazeb (dočasné/trvalé).
Panel nástrojů Visualization (zobrazení)
Panel Visualization
Tento panel je většinou ve spodní liště. Nabízí nám možnost vybrat si, co bude při skicování viditelné a na co půjde kliknout, resp. co půjde kurzorem vybrat.
Cut Part By Sketch Plane Pokud aktivujeme tuto funkci, veškeré 3D elementy v modelu se oříznou skicovací rovinou a bude vidět jen to co je směrem od nás. Plocha řezu bude šedozelená, nezávisle na barvě 3D elementu. |
|
Diagnostics Zapíná a vypíná funkci pro diagnostiku skici. Pokud je zapnutá, elementy se zbarvují podle stavu vazeb (volné, plně zavazbené,...). |
|
Geometrical Constraints Zobrazí/skryje všechny geometrické vazby. |
|
Dimensional Constraint Zobrazí/skryje všechny rozměrové vazby (kóty). |
Panel nástrojů Visu3D (zobrazení 3D geometrie při skicování)
Panel Visu3D
Panel nástrojů 2D Visualization (zobrazení 3D geometrie při skicování)
Panel 2D Visualization
2D Analysis Tool (nástroje pro analýzu skicy)
Panel 2D Visualization
Exit Workbench (ukončení skicáře)
Fatal error: Call to undefined function author_html() in /webx/users/catia-forum/catia-forum.cz/www/manual-catia/sketcher/index.php on line 831