Vítejte !   Přihlášení | Registrace
Hlavní menu
CATIA fórum.cz
Novinky
Seriál CATIA
Obecně o CAD
Novinky ze světa DS
Makra pro CATIA V5
Diskuse
Základy Catia
Ke stažení
Doporučujeme
Pracovní příležitosti
Reklama a kampaně
O fóru
Nápověda

Linky I. - Paste Special

Publikováno: 10. července 2010 | Zobrazeno: 3416x
V tomto seriálu bychom se rádi věnovali vytváření vazeb (linků) a práci s nimi. Některé vazby se v Catii vytváří automaticky, například výkres má vazbu na model, sestava má vazby na všechny komponenty atd. Jiné linky vytváří sám uživatel, většinou při kopírování některých prvků nebo parametrů. Na začátek si povíme něco o kopírování.
Catia stejně jako každý jiný běžný program disponuje funkcí schránky, takže ono známé Ctrl+C a Ctrl+V, popř. Ctrl+X tu samozřejmě také funguje. Funkci Paste standartního vložení ze schránky ale využijeme spíše k přejmenovávání nebo k rozkopírování nějaké pomocné geometrie. Nechme ale stranou kopírování textů a přejděme ke kopírování geometrie. Kopírovat můžeme v podstatě ve třech případech, a to
  • 1. v rámci jednoho modelu
  • 2. z modelu do modelu
  • 3. z modelu do modelu v rámci sestavy
Dialogové okno s volbami Paste Special
Dnes se budeme věnovat prvnímu případu. Pokud potřebujeme zkopírovat jakoukoliv geometrii, můžeme bez obav použít obyčejné Paste, geometrie se zkopíruje pokaždé. Když ale změníme originál, kopie se nám už nezmění, což by se ale čas od času hodilo. Jindy nám zase může vadit, že se nám nakopírují všechny rodičovské elementy - např. pokud kopírujeme celé Body.
Pro tyto případy je tu funkce Paste Special. Je dostupná v menu Edit nebo kontextové nabídce vyvolané nad Partem (Body, Setem). Pokud je schránka prázdná, je tato funkce zašedlá a není možné ji použít - nemáme co vkládat. Před použitím musíme mít tedy "něco" nakopírovaného ve schránce.
Po spuštění funkce se otevře okno (viz obr.). V něm máme na výběr ze tří možností.
  • 1. As specified in PartDocument - v tomto případě dosáhneme stejného výsledku jako kdybychom použili obyčejné Paste. Geometrie se zkopíruje se všemi případnými rodiči.
  • 2. As Result With Link - první způsob "jiného" vložení. Výsledkem je vždy pouze jeden jediný element, který má charakter původního. Důležité je, že si zachovává vazbu na původní element, takže pokud provedeme změnu na původním, promítne se ihned i na tomto vloženém. Oba elementy jsou jakoby identická dvojčata s tím, že druhé z nich má celou historii (pokud nějaká byla) "zkrácenou" do jednoho prvku.
  • 3. As Result - druhý způsob jiného vložení. Výsledkem je většinou jeden jediný element (pokud rodič nebyl multi result element). Zde je celá historie smazána a nakopírovaný prvek je jen mrtvou kopií rodiče.
Ikony u takto jinak vložených elementů můžete vidět na obrázku. V případě solidů se pod Body objeví šedivá krychlička a v levém spodním rohu bude mít jeden z následujících symbolů s těmito významy:
Ikony různých stavů linků
  • modrá šipka: link v rámci modelu
  • červený blesk: "mrtvola" bez hostorie
  • zelený kosočtverec: externí (do jiného modelu) link na standartní element
  • modrozelené P: externí link na publikovaný element

V případě externích linků se symboly ještě mění podle toho, zda je soubor odkazovaný v externím linku nalezen či nikoliv (o tom si povíme jindy).

Příklad použití Paste Special - As Result With Link v rámci modelu si ukážeme na následujícím příkladu. Máme symetrickou desku, která má ve třech rozích díru ve tvaru L - díry jsou navzájem symetrické podle os desky. Pokud by díra byla v každém rohu, dalo by se použít zrcadlení podle obou os. My ale v jednom rohu díru mít nechceme, takže to uděláme následovně. První díru umístíme do samostatného Body a toto Body si 2x zkopírujeme "Paste Special With Link". K první kopii přidáme symetrii a ke druhé otočení kolem středové osy desky (nebo 2x symetrii). Nakonec tato Body odečteme od desky a je hotovo. Nyní pokud změníme originál díry, zbylé dvě se změní také.

Díry vytvořené pomocí odečtení zkopírovaných Body

Další možností využití je například vyklápění lisovaných dílů do formy. Díl se zkopíruje kolikrát je potřeba, každá kopie se rozdělí podle osy vyklopení, vyklopené části se natočí a pak se části opět složí do jednoho dílu.

Příště: Kopírování z modelu do modelu a externí linky v rámci sestavy